وبلاگ

انواع کابل شارژ و انتقال دیتا گوشی همراه

حتما شما هم هنگام خرید یک کابل برای دستگاه خود، با انواع مختلفی از گزینه‌ها مواجه شده‌اید که تنها یکی از آن‌ها با دستگاه شما کار می‌کند. کابل‌های اتصال مختلفی وجود دارند که هر کدام از کاربرد و ویژگی‌های متفاوتی برخوردار هستند. در یاین مقاله شما را با انواع کابل شارژ و رایج ترین آنها آشنا میکنیم تا اشتباهی در خرید صورت نگیرد .

طراحی و توسعه USB

USB در دهه 90 میلادی برای آسان‌سازی و استانداردسازی اتصال بین کامپیوترها و لوازم جانبی طراحی شد. بطور دقیق‌تر این استاندارد در سال 1994 توسط یک گروه مرکزی از کمپانی‌های پیشرو در زمینه کامپیوتر و صنایع الکترونیکی متشکل از 7 شرکت مایکروسافت، اینتل، آی بی ام، کمپک (Compaq)، دی‌ای‌سی (DEC)، ان‌ای‌سی (NEC) و نورتل (Nortel) طراحی شد. به طور مثال، شرکت مایکروسافت بخش نرم‌افزاریUSB  برای ویندوز و شرکت  اینتلUHCI را تولید کرد. USB در سال 1996 برای اولین بار پا به عرصه گذاشت و انتقال صحیح و استاندارد داده‌ها را تضمین کرد.

سه نسل USB وجود دارد که به‌ترتیب نسل 1، 2 و 3 خوانده می‌شوند و هر نسل دارای انواع مختلفی است که به مرور زمان توسعه یافته‌اند. در سال‌های نخست، استاندارد USB در دو نوع A و B وجود داشت، اما به‌مرور زمان و با توجه به توسعه لوازم الکترونیکی و درخواست سازندگان آنها استانداردهای جدیدی بوجود آمد. در حال‌حاضر بیشتر محصولات دیجیتال برای اتصال از USB استاندارد نوع A و گوشی‌های اندرویدی از Micro-B استفاده می‌کنند. USB-C جدیدترین نسخه USB است و استفاده از آن به‌خاطر مزایای بی‌شمارش در انواع محصولات دیجیتالی مانند لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها به عنوان استاندارد پذیرفته شده است و در حال توسعه است. در ادامه به‌طور مفصل USB-C را معرفی خواهیم کرد.

مزایای اتصال از طریق کابل USB

 

  • سازگاری با انواع پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌ها
  • ساخت آسان و هزینه پایین تولید
  • قیمت ارزان‌تر نسبت به دیگر اتصال‌‌ها
  • اتصال و استفاده آسان و سریع
  • اتصال بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد سیستم میزبان
  • پشتیبانی تا 127 دستگاه

انواع کابل USB

USBها از آغاز عرضه تا به‌حال در سه نسل 1، 2 و 3 تولید شد‌ه‌اند که هر نسل بسته به نیاز و تشخیص سازندگان در سه دسته A و B و C و در شکل‌های مختلف استاندارد، مینی، میکرو تولید شده‌‌اند.

1- کابل USB استاندارد: ساده‌ترین و پرکاربرد‌ترین نوعی است که در اکثر وسایل دیجیتال، حداقل یک درگاه برای آن وجود دارد و به آن USB نوع A گفته می‌شود.

2- کابل MiniUSB: این نوع اتصال قبل از طراحی کابل MicroUSB، استاندارد اتصال گوشی‌های موبایل بود. همانطور که از نام آن می‌توان حدس زد، کابل MiniUSB کوچکتر از کابل USB معمولی  و بزرگتر از کابل MicroUSB است و هنوز در برخی دوربین‌هایی که دارای اتصالات غیراستاندارد هستند، استفاده می‌شود.

3- کابل MicroUSB: در حال حاضر استاندارد فراگیر برای دستگاه‌های قابل حمل و موبایل است و تقریبا هر سازنده‌ای به‌جز اپل در محصولاتش از آن استفاده می‌کند. هر شخصی که گوشی یا تبلت اندروید داشته باشد، قطعا یک کابل کابل MicroUSB نیز در منزل خود دارد.

4- کابل USB-C: یک استاندارد جدید و در حال گسترش است که گفته‌شده به تمام نیازهای کاربران پاسخ خواهد داد. کابل USB-C کوچک‌تر از مدل‌های قبلیست و دوطرفه و متقارن است، سرعت بیشتری دارد و می‌تواند قدرت بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی USB دریافت و فراهم کند. جالب است بدانید که اپل در سال 2015 برای نخستین بار در یکی از محصولاتش (مک‌بوک) یک پورت USB-C به‌کار برده است.

هر درگاه یا پورت‌ (مادگی) USB برای اتصال نیاز به یک رابط (نری) مکمل خود دارد و در واقع برای اتصال هر نسخه نیاز به نسخه مکمل و هم‌شکلش است. با توجه به اطلاعات بالا هر نسل از USBها می‌توانند در شکل و اندازه‌های مختلف وجود داشته باشند:

کابل USB نوع A (استاندارد)

نوع A یک رابط به شکل صاف و مستطیلی است که بر خلاف پین‌های گرد قدیمی‌تر مثل PS2، به‌صورت کشویی و بر اثر اصطکاک مابین دوسر نری و مادگی به راحتی متصل و جدا می‌شود. کابل USB نوع A پرکاربردترین نوع است و در هر سه نسل 1، 2 و 3 ساخته شده‌اند.

کابل USB نوع B (استاندارد)

نوع B حدودا مربعی شکل است و بیشتر برای پرینترها و دیگر دستگاه‌هایی که به کامپیوتر متصل می‌شوند استفاده می‌شود. امروزه آنها نسبت کابل USB نوع A کمتر استفاده می‌شوند و در هر سه نسل وجود دارند.

کابل USB-C (استاندارد)

کابل USB-C جدیدترین استاندارد خانواده USB در بازار است. USB-C دارای طراحی دوطرفه و متقارن است و برخلاف نوع A و B که بایستی در سمت درست وصل شوند، از هر دو طرف قابل اتصال است و شکلی متقارن دارد. کابل USB-C تمام قابلیت‌ها و توانایی‌های نسل‌های USB 3.1 ،USB 3.0 ،USB 2.0 ،USB 1.1 را داراست و با استفاده از مبدل، انواع USBهای قبل از خود مثل USB-A، USB-B، USB Micro-B را پشتیبانی می‌کند. سرعت انتقال داده‌ها بین دو دستگاه که دارایکابل USB-C نسل 3.1 هستند دو برابر کابل USB 3.0 است (بیش از 10 گیگابیت بر ثانیه) و جریان الکتریکی با قدرت 20 ولت، شدت 5 آمپر و توان 100 وات ایجاد شده که باعث افزایش سرعت شارژ می‌شود. پشتیبانی از دیسپلی پورت (DisplayPort) و 4‌ کانال صوتی (بلندگو و میکروفون) از دیگر توانایی‌های USB نوع C‌ است. کابل USB نوع A و B دارای 4 پین هستند و کابل USB-C نوع USB 3.1 از 24 پین بهره می‌برد. این نکته را در نظر داشته باشید که اجرای هر یک از قابلیت‌های USB Type-C که در بالا به آنها اشاره شد، نیاز به مبدل استاندارد همان نوع دارند. با توجه به گستردگی استفاده از USB-A به‌نظر می‌رسد همه‌گیر شدن نوع C نیاز به زمان زیادی خواهد داشت. در آینده پورت USB نوع C به‌تنهایی جایگزین تمام پورت‌های USB 2.0 ،USB 3.0 (blue) ،HDMI ،VGA و DC-IN در کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها خواهد شد و اگر بخواهیم نام دیگری برای USB-C‌ انتخاب کنیم، بدون شک باید آنرا «پورت آینده» بنامیم.

کابل MiniUSB (پنج پین) نوع B

یکی از مشکلات اتصال نوع B، اندازه‌اش است که مربعی‌شکل و حدودا نیم اینچ در هرطرف است و باعث می‌شود استفاده از آن در موبایل‌ها و دوربین‌های دیجیتال و PDA‌ها (دستیار دیجیتال شخصی) نامناسب باشد و به‌همین دلیل بسیاری از تولیدکنندگان، محصولات خود را با استفاده از نوع مینیاتوری USB_B، یعنی کابل MiniUSB تولید می‌کنند. معروف‌ترین نوع کابل MiniUSB نوع 5 پین آن است و تنها مدلی است که توسط هیئت USB-IF به رسمیت شناخته می‌شود. درگاه Mini-b دارای 5 پین است و اندازه‌اش حدودا دوسوم پهنای یک کابل USB نوع A است. تکنولوژی OTG (مخفف On-The-Go) اولین‌بار با Mini-b پنج‌پین معرفی شد.

کابل MiniUSB (چهار پین) نوع B

یک مدل غیررسمی از نوع کابل MiniUSB نوع B است که دارای 4‌ پین بوده و در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال، به ویژه برخی از مدل‌های کداک (Kodak) دیده می‌شود. با همان دو گوشه‌ اریب، این نوع از نظر ظاهری شبیه به نوع استاندارد B بوده، اما بسیار کوچک‌تر از آن است.

کابل MiniUSB (فوجی) نوع B

کابل MiniUSB نوع B هم یکی از انواع رابط‌های غیررسمی USB است که به‌طور گسترده‌ای در دوربین‌های دیجیتال به ویژه در برخی دوربین‌های خاص کمپانی فوجی یافت می‌شود. این مدل که کوچک‌تر از اندازه استاندارد است، با شکلی تخت و مستطیلی بیشترین شباهت را به نوع استاندارد A دارد.

 

کابل MicroUSB نوع A

کابل MicroUSB نوع A یکی از انواع رابط‌های USB است که توسط USB-IF به‌رسمیت شناخته می‌شود و می‌توان آن را در تلفن‌های همراه و دستگاه‌های PDA و GPS و دوربین‌های دیجیتال یافت. این نوع رابط نسبت به USB Mini-b کوچک‌تر است و توانایی انتقال داده‌ها را با سرعت 480 مگابیت بر ثانیه دارد و از کابل OTG پشتیبانی می‌کند. کابل MicroUSB نوع A از رنگ سفید داخل رابط و 5 پین کوچک متراکمی که کنار هم قرار دارند قابل شناسایی است.

کابل MicroUSB نوع B

این مدل هم مانند کابل MicroUSB نوع A یکی از مدل‌های رسمی کابل MicroUSB است و توسط USB-IF به‌رسمیت شناخته می‌شود. این مدل تمام مشخصات کابل MicroUSB نوع A را دارد و تنها تفاوتشان در شکل ظاهری است؛ نوع B لبه‌های پایینش مورب هستند. این مدل نسبت به USB Mini-b کوچک‌تر است و با رنگ سیاه داخل رابط و 5 پین کوچک و متراکم قابل شناسایی است.

کابل MicroUSB نوع AB

کابل MicroUSB نوع AB به صورت انحصاری برای دستگا‌هایی که OTG را پشتیبانی می‌کنند طراحی شده است. این نوع رابط، چندکاره است و می‌تواند کابل MicroUSB نوع A و B را پشتیبانی کند. رنگ درونی این رابط خاکستری و دارای 5 پین متراکم و کوچک است. این مدل تنها به عنوان درگاه دستگا‌ه‌هایی که OTG را پشتیبانی می‌کنند وجود دارد و بر روی کابل‌ها وجود ندارد.

کابل USB 3.0

کابل USB 3.0 در سه استاندارد A و B و Micro-B وجود دارد. نسل سوم USB آخرین استانداردی است که سرعت انتقال داده بیشتری ارائه می‌کند و با نسخه‌های قبل از خود سازگار است. اتصال‌های استاندارد نوع A مشابه اتصالات نوع A نسخه‌های قبلی هستند اما رنگ داخل درگاه و رابط آنها آبی است و به‌خوبی با استاندارد‌های پیشین سازگار است. در این نسل انتقال اطلاعات سریعتر (تا 5 گیگابیت در ثانیه) وقتی عملی خواهد بود که هر دو دستگاه کابل USB 3.0 را پشتیبانی کنند. در تصاویر زیر، دو تصویر سمت چپ مربوط به استاندارد A، دو تصویر وسط استاندارد B و دو تصویر سمت راست مربوط به کابل Micro B هستند.

 

می‌توان گفت که کابل MicroUSB مخصوص محصولات اندرویدی از جمله گوشی‌ها و تبلت‌ها است.

کابل اتصال موبایل لایتنینگ (مخصوص محصولات اپل)

کابل لایتنینگ مخصوص شارژ و انتقال داده‌ها و مخصوص محصولات اپل است و در آیفون 5 به بعد، آیپد مینی 1، 2 و 3، آیپد ایر 1 و 2 و آیپاد تاچ نسل 5 به بعد از این نوع اتصال استفاده شده است. اندازه لایتنینگ شبیه میکرو USB است و با تمام دستگاه‌های اپل که بعد از سپتامبر 2012 تولید شده اند سازگار است. دستگاه‌های قدیمی‌تر اپل برای اتصال اختصاصی از کابل شارژ و کانکتور 30-پین متفاوتی استفاده می‌کردند که بسیار بزرگتر از لایتنینگ بود. لایتنینگ دارای 16 پین است که در هر طرف 8 پین قرینه وجود دارد. کابل شارژ لایتنینگ دو طرفه است و جهت وارد کردن آنها مهم نیست؛ یعنی هم از بالا و هم از پایین قابلیت ورود دارد. توان انتقالی در کابل MicroUSB حدودا 9 وات است و این در حالیست که در کابل شارژ لایتنینگ به 12 وات نیز می‌رسد. کابل لایتنینگ همزمان با انتقال اطلاعات و داده‌ها می‌تواند گوشی یا تبلت را هم شارژ کند.

 

منبع :plaza.ir

 

رایج ترین کابل های شارژ و انتقال دیتا 

رایج ترین کابل های شارژ که امروزه استفاده میشوند به شرح زیر است : 

  • کابل MicroUSB نوع B
  • کابل USB-C (استاندارد)- یا همان Type-C 
  • کابل لایتنینگ (مخصوص محصولات اپل(IOS)

 

به منظور جلوگیری از خطا در خرید از برند کلومن حتما کابل خود را با عکس زیر مقایسه کنید.

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید